Fibromyalgi/ME | Osteopat Paul Giske

Fibromyalgi/ME

Hva er fibromyalgi?

Fibromyalgi kan defineres når noen har hatt smerter i 3 måneder eller mer. Andre vanlige symptomer kan være dårlig energi(føler seg utslitt når de våkner)Depresjon og eller angst sees hos opp til 50% av pasientene. Det kan virke som det er en feilfunksjon i det ikke viljestyrte nervesystemet basert på mange av de symptomene som fibromyalgi pasientene opplever.

Hva er årsaken?

Årsaken er ukjent. Det forskes, men uten noen konkrete funn. Definisjonen til Mayo Clinicen er at det ofte begynner etter et fysisk traume, operasjon og psykologisk stress.

Kanskje årsaken kan ha noe med traumet å gjøre?
Kroppen skiller ikke på  hvilket traume det er, om det psykisk eller fysisk. Ved et traume så vil flight,fight systemet aktiveres i det ikke viljestyrte nervesystemet- som igjen fører til endringer i fordøyelsen og endrer blodsirkulasjonen til tarmene og videre fører til holdningsendringer og nakke og hodepine. Hva skjer da videre?

Pasienten opplever nedstemthet da mye av et signalstoff som heter serotonin produseres i tarmen. Serotonin påvirker også melatonin produksjonen (https://utforsksinnet.no/7-varseltegn-pa-lave-serotoninnivaer/) som er viktig for søvn etc. Dette kan bli en ond sirkel som endrer smerteterskelen og pasienten føler mer og mer smerter.

Behandling

Ettersom det ikke er noen kjent årsak så er det heller ingen kjent behandling (medisinering,operasjon etc) som kan hjelpe. Det som kan hjelpe er riktig mengde trening. I forhold til medisinering blir

Hva kan en osteopat gjøre for en fibromyalgipasient?

det gitt smertestillende og noe antidepressiva for å håndtere symptomene.

Hva kan en osteopat gjøre for en fibromyalgipasient?

«Å finne sykdom er viktig å finne helse er enda viktigere» Dette sitatet er kanskje det viktigste poenget i forhold til fibromyalgipasienter. Finne årsaken til smertene og plagene. Det er kjent at nervesystemet styrer kroppen (også fra et skolemedisinsk perspektiv). Et fysisk og eller psykisk traume vil påvirke dette nervesystemet, da kroppen ikke skiller på psykisk, fysisk eller toksisk stress. Her ligger nøkkelen til å kunne finne helse.

Det første man må gjøre er da å kartlegge hvilken form for traume det dreier seg om. Det kan dreie seg om et fysisk traume etter en ulykke, operasjoner eller toksiner fra mat og miljø. Psykisk traume kan være langvarig stress eller et kraftig psykisk traume eller en kombinasjon av disse faktorene kan sette kroppen i en alarmberedskap, som over tid fører til de symptomene man opplever med diagnosen fibromyalgi.

I veldig mange tilfeller så er det et trykk på nervesystemet som opprettholder flight/fight reaksjonen i kroppen og hindrer kroppen fra å lege seg selv. Dette kan osteopaten behandle skånsomt med hendene. Videre gir osteopaten kostholdsråd for en god magefunksjon og for å redusere toksiner og betennelsesprosesser i kroppen.

​For å balansere nervesystemet er det spesielt viktig å meditere. Derfor anbefaler jeg meditasjon til de fleste av mine pasienter. En fibromyalgi pasient vil ha spesielt godt utbytte av å sette av 40-60 minutter daglig til meditasjon. Et studie som viser effekten av meditasjon.  https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jts.21883#accessDenialLayout
Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker mer informasjon om akkurat dine plager.