Hoftesmerter | Osteopat Paul Giske

Hoftesmerter

Sliter med hoftesmerter?

Det er flere grunner til at det kan oppstå hoftesmerter.
3 viktige grunner er.

Nevrologisk.
Det er en eller flere nerver i klem som kommer fra ryggsøyla og går til hofta.

Vaskulær/dårlig  blodsirkulasjon i leddet.
Inaktivitet. Det er noe som heter synovial veske i leddet. Denne synovial veska blir stimulert av at vi bruker og belaster hofteleddet. Derfor kan inaktivitet forårsake «slitasje» og endringer av leddet over tid. Bekkenproblemer som skaper muskulære spenninger kan også endre sirkulasjonen til hofteleddet.

Mekanisk.
Feilstillinger av fot, ankel, kne, bekken og eller den nedre del av ryggen kan forårsake mekaniske endringer i hofteleddet som igjen kan påvirke nerveforsyningen og blodsirkulasjonen til leddet og dermed skape smerter.

Noen ganger er det nødvendig å bruke betennelsesdempende medisiner

Hva er betyr egentlig hofteslitasje?
Det betyr at brusken rundt hoftekulen blir brutt ned og man har en tilstand hvor ben møter ben.

1. Hvor lenge skal en hofte vare? Jo utrolig nok livet ut. Det er ingen grunn til å måtte skifte hofte i løpet av livet.

2. Hvorfor får vi så «hofteslitasje»?
Begrepet hofteslitasje er i utgangspunktet veldig missvisende. Det betyr jo at hofta er slitt fordi den brukt for mye? Det er faktisk ofte helt motsatt. Den kan være slitt fordi den er brukt for lite. Synovial veske i leddet blir stimulert av at den belastes og brukes som igjen er bra for leddet. Videre så vil maten vi spiser påvirke kroppen vår, også hofteleddet.

Hvis vi spiser mat som er skaper betennelser så vil kroppen gå inn i en tilstand som gjør at den bryter ned brusken i leddet raskere en den bygger den opp og vi vil over tid få en «slitt» hofte. Dette gjelder også for andre ledd i kroppen. Hva så med medisiner? NSAID,s eller betennelsesdempende medisiner har den egenskap at de hindre brusk produksjon ved at de inhiberer proteoglycaner som er proteiner, som utgjør byggesteinene til brusk. (American Journal of medicine 1999) Betennelsesdempende medisiner reduserer smertene fordi de stopper betennelser, som ofte er grunnen til at man har smerter. Men over tid så kan det føre til en nedslitt hofte.

Derfor bør man gjøre noe med årsaken til smertene og ikke bare dekke over symptomene. Osteopaten vil se på de faktorene som bidrar (se de første punktene om  hoftesmerter) på denne måten kan man endre årsakene og man kan oppnå en mer permanent bedring og unngå bivirkningene av lang tids bruk av medisiner. Noen ganger er det nødvendig å bruke betennelsesdempende medisiner, men det bør ikke være permanent løsning så fremt det er mulig.

Hoftesmerter

Hva slags problemer kan hofteplager og smerter lede videre til?

Det ikke viljestyrte nervesystemet som også kalles det vegetative nervesystemet vil alltid bli påvirket av plager med hofta. Dette kan gi tilleggs symptomer som dårlig søvn, fordøyelses plager, stressplager, stoffskifteproblemer med mere. Dette er selvsagt noe varierende, men endringer av det autonome nervesystemet vil over tid føre til andre problemer og symptomer.

I forbindelse med hoftesmerter er piriformis syndrom en ikke så sjelden diagnose. Det betyr at en muskel som går fra korsbenet til hofta er stram. Denne blir typisk massert og behandlet. Det folk da opplever er at smertene ofte kommer tilbake selv om det kan bli bedre en liten stund. En sannsynlig grunn til dette er at årsaken til plagen ikke er blitt behandlet.

Hvorfor er muskelen stram. Jo menneskekroppen er intelligent. Det betyr at den prøver å løse problemer selv på en mest mulig rasjonell måte. Etter en skade/fødsel etc kan det oppstå en manglende stabilitet i bekkenet, og da kan piriformis muskelen bli stram for å kompensere for dette. Strategien her blir da å korrigere de skjevstillinger man skulle finne i rygg og eller bekken, for å så veilede pasienten til å gjøre øvelser selv som skaper den nødvendige stabiliteten i bekkenet.

​Dermed trenger ikke piriformis muskelen å bli stram og man har funnet en permanent løsning på problemet.
I samråd med din osteopat kan man finne ut av «hvor skoen trykker» og finne en løsning med behandling,egentrening og kostholdsveiledning som ikke bare gir deg en bedre og smertefri hofte men også generelt bedre helse.