Infeksjoner | Osteopat Paul Giske

Infeksjoner

Sliter med infeksjoner?

Osteopatien ble anerkjent i USA på grunn av at de pasienter med spanskesyken ble behandlet med osteopati. De rapporterte om såpass god effekt at de valgte å godkjenne osteopati som et eget medisinsk fag. Siden har osteopatien utviklet seg i Europa til å bli et mer og mer brukt til muskel skjelett plager og mindre til det som det opprinnelig var tenkt til.

Eksempelvis så har det vist seg i enkelte forsøk at ved å kombinere antibiotika og osteopati, så kan man øke effekten av antibiotika. Derfor kan osteopati være en tilleggsbehandling, og/eller et alternativ til å behandle infeksjoner i urinveis system, bihule betennelser, ørebetennelser osv. Dette må gjøres i samråd med lege, og de medisinske hensyn som må komme først. Derfor vil et samarbeid mellom lege og osteopat være nødvendig i en del tilfeller. Livstruende infeksjoner behandles alltid ​først medisinsk. Når infeksjonen er stabilisert, så kan eventuelt osteopaten bidra ved å eks forbedre effekten av antibiotika behandlinga.

Ved spenninger i bindevevet så vil de blodårene som passerer igjennom bindevevet bli påvirket. Dette fører til at sirkulasjonen blir påvirket slik at i de hvite blodlegemene fra immunforsvaret, som skal bekjempe en bakterie infeksjon, ikke komme til i tilstrekkelig kvantum. Avfallsstoffer og bakterier som skal fraktes bort blir derfor værende i det infiserte området.

​Dette vil da i større grad opprettholde infeksjonen. Derfor vil det ofte virke positivt å behandle og øke elastisiteten i vevet for å forbedre sirkulasjonen, og dermed også immunforsvarets evne til å bekjempe en infeksjon. Osteopati kan også stimuler lymfesystemet og den venøse sirkulasjonen for å forbedre immunfunksjonen.