Ischias smerter ​ | Osteopat Paul Giske

Sliter med ischias smerter?

Ischias er en beskrivelse av smerter i ischias nerven. Dette betyr at i et eller annet sted i forløpet til nerven så er det trykk som utsløser smerter hele eller deler av nerven. Man beskriver også noe som heter falsk ischias . Det er den vanligste formen for ischias. Det betyr at årsaken til ischias smerten ikke skyldes en prolaps.

Derfor er det viktig å utelukke en prolaps ved undersøkelse av Ischiassmerter. Det er ikke lett å utelukke en prolaps men hvis testene ikke viser at det prolaps, så er det trygt å gi behandling. Det er ikke lett å utelukke en prolaps men hvis det testene er negative for prolaps så det trygt å gi behandling. Om det da likevel ikke blir bedre så kan det være aktuelt å ta en MR.
Det er mange muligheter for å få en falsk ischias.  Det kan være sirkulasjonen. Det vil si at de vener som går fra ryggsøyla som fører det oksygenfattige blodet bort fra ryggsøyla er avklemt av for eksempel en nyre som blir liggende noe bak ved bukveggen. Dette skjer da spesielt i løpet av natta hvis man ligger på ryggen.

Da vil man oppleve smertene verst på morgenen, så vil smertene avta utover dagen. En mekanisk årsak til en falsk ischias kan være noe som heter piriformis syndrom ettersom ischias nerven passerer rett under en muskel som heter piriformis så vil en stram piriformis muskel kunne føre til et trykk som gjør at man kjenner smerter i hele forløpet til ischias nerven altså fra setet og helt ned i foten.

En vridning i korsbenet eks etter en fødsel eller etter fall vil kunne gi en stram piriformis da pirifomis muskelen fester på korsbenet og en vridning av korsbenet derfor vil kunne føre til at muskelen blir strukket og derfor blir strammere. Så hvis den ene foten står veldig rotert utover så kan det tyde på at piriformis muskelen er stram.

Flere grunner til ischias smerter kan være en forskyvning av det ytre leggbenet. I dette området forløper den delen ischias nerven som kalles tibialis nerven. Dette kan skyldes en vridning av bekkenet eller etter et overtråkk etc.

Selve ischias nerven består også av bindevev og da dette vevet også blir påvirket av det som skjer i kroppen, så kan den direkte årsaken til smertene sitte i nerven. Dette kan behandles med et forsiktig trykk på nerven der spenningene er størst. På denne måten skiller vevet ut substanser som løser ”spenninga” i nerven. Dette er bare noen av mange årsaks sammenhenger som jeg som osteopat kan behandle i forhold til ischias plager.