Kne smerter | Osteopat Paul Giske

Kne smerter

Sliter med kne smerter?

Kneleddet er et ledd som lett blir utsatt for feilbelastninger og overbelastninger. En kombinasjon av at det er et vektbærende ledd, sitter mellom fot, ankel, hofteledd og bekken og at det er mange muskler som har innflytelse kneet gjør at kneet er et spesielt utsatt ledd. Igjen som ved andre lidelser så er det ofte slik at ved kne smerter så sitter ikke årsaken til kne smertene i selve kneleddet.

Nedenfra kan det være et gammelt overtråkk som har ført til en forskyvning av ytre leggbenet som igjen skaper større spenninger i  vev som går på den ytre delen av benet.  Dette kan skape forskyvning av kne skiva som da skaper smerter og betennelser i de strukturene som ligger under kne skiva. Ved en eksempelvis en vridning av bekkenet så vil de musklene som strekker eller bøyer benet bli stramme som igjen vil påvirke mekanikken til kne skiva og kunne gi betennelse/smerter i og rundt kneet.

​Arr vev etter en operasjon av blindtarmen kan forårsake spenninger i muskulaturen ved bekkenet som påvirker bekkenet, slik at det roterer og etter en stund kan det gi kne smerter.
Alle disse årsaks sammenhenger er viktige å finne ut av for å kunne oppnå et bra og vedvarende resultat.  Hvis det skulle vise seg etter at etter å ha gjort medisinske tester at problemet ligger i kneet så er det selvsagt viktig å finne ut av det og eventuelt henvise videre til annen undersøkelse eller spesialist