Nakkesmerter | Osteopat Paul Giske

Nakkesmerter

Sliter du med nakkesmerter?

Mange som oppsøker osteopatisk behandling kommer pga nakkesmerter, da dette også er et relativt vanlig problem i befolkninga. Igjen slik jeg har beskrevet innledningsvis om osteopati at det er en helhetlig tilnærming er veldig viktig for å kunne oppnå et godt og varig resultat. Dette gjelder i høyeste grad for nakkeplager.

På nakken så sitter hodet. Ut i fra at vi alle ønsker å holde hodet i en posisjon er gunstig for at vi skal kunne orientere oss på en best mulig måte. Derfor vil vi ikke kunne kompensere for skjevheter som kommer nedenfra i de øvre virvlene av nakken. Derfor kan vi kompensere for hva som helst et helt annet sted i kroppen som til siste resulterer i et mer eller mindre kronisk nakkeproblem.

Eksempel på det kan være et overtråkk som fører til en endret tensjon og stilling i et ben som skaper en rotasjon i bekkenet. Dette kan ofte føre til en skjev rygg som tilslutt ender i låsninger i nakken. Det betyr at hver pasient med nakkeplager må betraktes som et unikt tilfelle.

Relasjoner til indre organer. Lungenes øvre fester er festet til de nedre delene av nakken, øvre delene av virvlene til brystryggen og det øverste ribbenet. Infeksjoner(lungebetennelser fra tidligere) traumer mot brystryggen som kan ha skapt arrvev.

En rolig livsstil, røyking etc. kan påvirke lungevevet og skape spenninger i de strukturene som fester til nakken. Dette vil sannsynligvis forårsake gjentagende låsninger som da kan føre til både akutte og kroniske plager. Andre organer som kan ha en relasjon til nakken er lever og nyrer og mage. Eksempel på hvordan magen kan påvirke nakken er gjennom vagus nerven(10 hjernenerve)

​Ved et for eksempel en irritert mage, så kan Vagus-nerven sende signaler tilbake til nakken hvor den forbinder seg med en nerve (Accesorius-nerven) som går til den store nakkemuskelen(Trapezius-muskelen).

En effektiv behandling av disse nakkesmertene vil være å behandle magen og de spenningene som skulle være i dette området slik at signalene fra magen avtar. Er det endringer og «blokkeringer» i selve nakken så må disse, i tillegg eller isolert sett, behandles lokalt. ​