Ofte stilte spørsmål | Osteopat Paul Giske

Ofte stilte spørsmål

Hva skiller osteopati fra andre behandlingsformer?

Av alle kjente behandlingsformer som bruker hendene for å behandle, er osteopati den behandlingsformen som evaluerer pasienten fra et mest mulig helhetlig perspektiv.

Det vil si at vi ikke bruker diagnoser som utgangspunkt i behandlinga, men leter etter å finne årsaken til plagene. Den viktigske forskjellen er altså ikke teknikkene som brukes, men den helhetlige tilnærminga, altså behandlingsfilosofien.

Det vil si at osteopater også bruker manipulasjon (”knekking”), tøyninger, mobilisering (øke bevegelighet med rolige bevegelser) og bløtvetsbehandling (massasje), slik som fysioterapeuter og kiropraktorer også gjør, men behandler ofte andre steder på kroppen og i en annen rekkefølge enn det andre behandlere ofte gjør.

For eksempel kan en osteopat finne at en plage i skulderen skyldes et skjevt bekken eller et overtråkk i ankelen, og vil derfor behandle denne kroppsdelen. På denne måten blir behandlinga mye mer individuelt tilpassa hver enkelt pasient, som gjør at det er større mulighet for å lykkes i behandlinga.

Hvor mange behandlinger trenger man?

Vanligvis trenger man for akutte plager 1-3 behandlinger, og for mer kroniske plager 5-12 behandlinger. Osteopati er også forebyggende.

For pasienter med kroniske plager som er blitt symptomfrie (etter behandlinga) er det bedre å følge opp med regelmessige behandlinger framfor å vente til plagene kommer tilbake. I slike tilfeller kan det dreie seg om 1 behandling på 1-3mnd, avhengig av hver enkelts behov.

I hvilke tilfeller passer ikke Osteopati?

Osteopater har høy medisinsk kompetanse og jobber som primærkontakter for pasienten. Det vil si at det ikke er nødvendig å gå til legen, før man oppsøker en osteopat.

Osteopati passer ikke for alvorlige sykdomstilstander som kreft, hjerteinfarkt, akutte lammelser og uavklarte nervesykdommer.

Alle pasienter med uavklarte, mulig alvorlige sykdomstilstander blir sent videre til lege for nærmere undersøkelser.

★★★★★

Find it, fix it, and let it alone.

★★★★★

An osteopath is only a human engineer, who should understand all the laws governing his engine and thereby master disease.

★★★★★

When every part of the machine is correctly adjusted and in perfect harmony, health will  hold dominion over the human organism by laws as natural and immutable as the laws of gravity.