Prolaps | Osteopat Paul Giske

Prolaps

Sliter med prolaps?

En prolaps er en beskrivelse av kjernen til skiva sklir ut av selve skiva. I noen tilfeller så trykker den på en nerve og man kan kjenne smerter i benet eller armen.

Det er ofte tilfelle at den aldri trykker på en nerve og derfor oppstår det heller ikke symptomer på at det er en prolaps. Ved en mistanke om prolaps gjøres det en nevrologisk undersøkelse for å finne ut hvorvidt det er kraft, sensitivitets endringer og smerter som tilsvarer en prolaps.

Ved symptomer som avførings og vannlatningsproblemer og eller lammelser må det gjøres MR undersøkelser og vurderes operasjon for å forebygge langvarige ettervirkning av prolapset.

Når dette er testet og utelukket begynner den osteopatiske differensiale diagnosen. Her forsøker man å finne ut hvilke forhold som kan forverre og vedlikeholde prolapset og trykket på nerven. Bindevev, mekaniske forhold i muskelskjelett systemet, sirkulasjon og tensjoner i bindevevet  i kroppen.

Når man så har dannet seg et komplett bilde av pasienten så blir det gjort en behandling. Ved neste behandling så undersøker man pasienten pånytt for å se om det har skjedd endringer siden forrige behandling før man gjennomfører en ny behandling.

Pågrunn av at det har skjedd en skade på en struktur i kroppen så kan helningstida for en prolaps være opptil et år. Trening og øvelser samt mest mulig variert bruk av kroppen er også nødvendig for en best mulig helningsprosess. Psykologiske faktorer som fører til kronisk stress vil også ha negativ innvirkning på helningsprosessen. Så dette må også adresseres om det er nødvendig.