Tjenester | Osteopat Paul Giske

Tjenester

Sure oppstøt (GERD)​

Dette er en tilstand som beskrives av de som har det som en brennende smerte i brystet, en klo som griper rundt brystet, smerter og ubehag ved området til brystryggen, ubehag og smerter i mageregionen og smerter mellom skulderbladene.

Svimmelhet​

Det er gjort en del forskning på osteopati og svimmelhet som viser at osteopati har god effekt

Nakkesmerter​

Mange som oppsøker osteopatisk behandling kommer pga nakkesmerter, da dette også er et relativt vanlig problem i befolkninga. Igjen slik jeg har beskrevet innledningsvis om osteopati at det er en helhetlig tilnærming er veldig viktig for å kunne oppnå et godt og varig resultat.

Brystryggsmerter

Det ganske hyppig problem i dag er at folk sliter med stivhet og smerter fra ryggen og opp mot nakken. Dette skyldes ofte innaktivitet pga stillesittende arbeid og generelt for lite aktivitet som gjør at muskulaturen blir for lite brukt og ensidig brukt.

Fordøyelsesplager​

Fordøyelsessystemet vårt består av spiserør, mage, lever, galle gallegang og bukspyttkjertel. Den første delen av tynntarmen (12 finger tarmen) så den ”lange” tynntarmen før til slutt tykktarmen.

Knesmerter

Kneleddet er et ledd som lett blir utsatt for feilbelastninger og overbelastninger. En kombinasjon av at det er et vektbærende ledd, sitter mellom fot, ankel, hofteledd og bekken og at det er mange muskler som har innflytelse kneet gjør at kneet er et spesielt utsatt ledd.

Ryggsmerter etter fødsel

I forbindelse med graviditet og fødsel så skjer det store endringer i kroppen. Hormoner endrer elastisiteten på vevet for å kunne forebedre kroppen til selve fødselen. Selve fødselen er også en stor belastning for kroppen.

Ischias smerter

Ischias er en beskrivelse av smerter i ischias nerven. Dette betyr at i et eller annet sted i forløpet til nerven så er det trykk som utsløser smerter hele eller deler av nerven.

Infeksjoner

Osteopatien ble anerkjent i USA på grunn av at de pasienter med spanskesyken ble behandlet med osteopati. De rapporterte om såpass god effekt at de valgte å godkjenne osteopati som et eget medisinsk fag.

Bihuplager

Ved bihule infeksjoner så går den osteopatiske tilnærminga på å sørge for at det er en god venøs og lymfatisk sirkulasjon i bihulene.

Prolaps

Musearm

Musearm er ikke et strengt definert begrep. Det er en beskrivelse av smerter som man mener oppstår i forbindelse med stort bruk av pc og mus. Det kan være smerter i skulder, nakke, overarm, håndledd eller hånd.

Immunsystemet og redusert immunforsvar

Hvordan fungerer det og hvordan kan osteopatisk behandling påvirke immunsystemet?
Et internt immunsystem befinner seg i  huden og slimhinner. Hindrer bakterier og virus fra å trenge inn i kroppen.

Fot/ankel plager

En osteopatisk tilnærming her vil bestå av en differensiering av om plagene er strukturelle eller funksjonelle. Det vil si om det er endringer i vevet som forårsaker plagene eller om det er funksjonelle forstyrrelser, plattfot, tverrplattfot eller andre endringer i hvordan leddene i ankelen og foten beveger seg i forhold til hverandre.

Hodepine/migrene

Hva forårsaker hodepine/ kranio sakrale plager?

Stress/uro og dårlig søvn.

Begrepet stress er et medisinsk og psykologisk begrep og ble introdusert av kanadieren Hans Selye i 1936   Dette er  et vidt begrep, man kan forenklet si at den totale belastninga man har har psykiske og fysiske påkjenninger utgjør den totale mengden stress. I tillegg er det viktig hvordan kroppen og psyken reagerer på disse belastningene

Hoftesmerte

Nevrologisk.
Det er en eller flere nerver i klem som kommer fra ryggsøyla og går til hofta.

Fibromyalgi/me

Hva er fibromyalgi?

Fibromyalgi kan defineres når noen har hatt smerter i 3 måneder eller mer. Andre vanlige symptomer kan være dårlig energi(føler seg utslitt når de våkner)Depresjon og eller angst sees hos opp til 50% av pasientene.